دریافت وجه اضافی توسط گمرک بعد از ترخیص کالا

ممکن است پس از ترخیص کالا ناگهان نامه ای به شما ارسال شود با مضمون بدهی ترخیص کالای گذشته از گمرک در این مقاله به این موضوع میپردازیم.

مرور زمان در گمرک چیست؟

طبق  ماده ۱۳۵ قانون امور گمرکی کشور،گمرک و صاحب کالا تا حداکثر ظرف ۶ماه بعد از تاریخ امضا پروانه یا پته گمرکی کالای مورد بحث گمرک میتواند کسر دریافتی از کالا را که هنگام ترخیص دریافت نکرده و یا صاحب کالا اضافه پرداختی ای که گمرک هنگام ترخیص از او دریافت کرده را مطالبه و از یکدیگر دریافت کنند.

بررسی مجدد اظهارنامه ها و پته های گمرکی پس از ترخیص

یکی از وظایفی که حسب ماده ۱۳۳قانون به عهده گمرکات است آن هارا موظف میکند کلیه پته ها، اظهارنامه ها و سایر اسناد گمرکی مربوط به ترخیص کالا رو پس از امضای پته یا پروانه، حداقل یکبار از نظر اجرای صحیح قوانین و مقررات و اینکه وجوه گمرکی آن سند به طور صحیح و کامل وصول شده است قبل از اتمام مرورزمان(فرصت ۶ماهه)موردبازبینی قرار دهند.

ماده ۱۳۴ قانون امورگمرکی

گمرک ایران میتواند هر تعداد از اظهار نامه های گمرک ها را که ضروری تشخیص دهد در مهلت
قانونی بازبینی مجدد نماید
طبق این ماده علاوه بر گمرکات اجرایی، گمرک ایران نیز می تواند بنا به ضرورت هر کدام از از اظهارنامه هایی که تشریفات گمرکی آن ها به اتمام رسیده(ترخیص شده اند یا در زمان تحویل به صاحب کالا از انبار هستند)در مهلت قانونی ۶ماهه مجددا بازبینی نمایند.دراین صورت گمرکات مذکور موظف اند قبل از انقضا ۶ماهه مهلت قانونی، اظهارنامه ها و اوراق مورد نظر را برای گمرک ایران ارسال کنند. اگر در گذر زمان و تغییر قوانین مدت زمان دیگری برای مرور زمان در نظر گرفته شد آن مهلت مبنای مرور زمان قرار دارد.

ارائه حکم معافیت بعد از ترخیص کالا

اگر صاحب کالا بتواند حکم‌معافیت حقوق ورودی کالا خود را حداکثر ظرف ۶ماه از تاریخ امضای پته یا پروانه گمرکی،  تسلیم گمرک نماید
مبلغ پرداخت کرده توسط گمرک به اون مسترد خواهدشد

کسر دریافتی

بعد از بررسی و بازبینی اسناد توسط گمرک اگر محرز شود که مبلغ کمتری دریافت شده گمرک  وظیفه دارد
الف)مبلغ کسر دریافتی را طی مطالبه نامه کتبی حداکثر تا ۶ ماه به صاحب کالا ابلاغ و آن را از وی مطالبه کند.
ب)در صورت اینکه به صاحب کالا دسترسی نداشت باید از وکیل یا نماینده  صاحب کالا که مشخصات و نشانی آن در اظهارنامه است مبلغ و یا مابه التفاوت را از صاحب کالا مطالبه نماید.
در ارتباط با کسر دریافتی به نکات زیر توجه فرمایید:
مبلغ مطالبه شده از کسر دریافتی راجب هر اظهارنامه  اگر کمتر از یک میلیون ریال(صدهزارتومان)باشد  قابل مطالبه نیست.
گمرک باید برای هر پروانه یا پته ، به صورت مستقل مطالبه نامه صادر کند و در آن مبلغ و مستندات را درج کند.
*طبق قانون وکیل یا نماینده صاحب کالا حتی اگر وکالت اش محدود به ترخیص کالا بوده باشد. در مدت آن مدت زمان ۶ ماهه ابلاغ به او به منزله ابلاغ به صاحب کالا می باشد.

اعتراض به مطالبه نامه کسر دریافتی و مهلت آن.

اشخاصی که به کسر دریافتی از خود اعتراض دارند می توانند:
ظرف مدت ۳۰ از پس از ابلاغیه اول به گمرک دلایل اعتراض خود را به شکل کتبی ارائه نمایند
اگر‌این اعتراض مورد قبول واقع شد گمرک از ادامه مطالبه خودداری میکند.
اما اگر وارد نشد:
گمرک دلایل رد اعتراض را به او ابلاغ میکند و وی تا ده روز پس از ابلاغیه دوم باید بدون تودیع سپرده تقاضای ارجاع  پرونده به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی را بنماید.

به نکات زیر توجه فرمایید:

اگر طی مدت ۳۰ روز اول یا اینکه ده روز دوم خوانده اعتراضی نکند تا ۶ ماه حق اعتراض خواهد داشت اما با این تفاوت که باید وثیقه یا سپرده ای به اندازه کسر دریافتی را تامین کند آن گاه گمرک اعتراض وی را قبول می کند.

در صورت محکومیت خوانده مطالبات گمرک قطعی است و عملیات اجرایی برای وصول آغاز می شود.

پس از قطعی شدن مطالبات گمرک به ازایه هرماه تاخیر برابر نیم درصد ارزش کسر دریافتی بعنوان جریمه دیرکرد احتساب و دریافت میکند.

در صورت هرگونه ابهام و یا سوالی در این مورد می توانید با ما از طریق صفحه اینستاگرام به آدرس customs.diplomatیا اینکه از طریق واتساپ به صورت رایگان در ارتباط باشید.
شرکت چاره گستران جنوب به شکل حرفه ای انجام تمام مراحل ترخیص از گمرکات جنوب کشور را توسط تیم مجرب خود انجام می دهد و آماده ارائه خدمات به تجار و شرکت های کشورمان‌است.تجار و یا علاقمندان به تجارت می توانند با مطالعه مقالات دیگر ما نکات کاربردی بسیاری را یاد بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *